Kalibreren

Kalibreren is als het ware het herkennen van bepaalde gedragingen bij personen. Dus wanneer een persoon in een bepaalde stemming verkeert of wanneer deze in een andere stemming raakt. De manier waarop dit wordt herkent is aan de hand van non-verbale onbewuste signalen. Als gesprekspartner neem je deze waar en dit stelt je in staat om een verandering te herkennen. Deze veranderingen neem je dus in eerste instantie waar aan de buitenkant (non-verbaal). Hierdoor kun je er echter ook vanuit gaan dat er ook aan de binnenkant bepaalde veranderingen plaatsvinden. Dit geeft je ook de mogelijkheid als gesprekspartner om te meten of jouw communicatie impact heeft. En je kunt zelfs aan bepaalde externe veranderingen zien wat het gevolg van jouw communicatie is. Zodoende zou je ook zelf aanpassingen kunnen doen in jouw communicatie om een andere verandering te triggeren. Dit is wat er bedoeld wordt wanneer men zegt dat Kalibreren het herkennen is van bepaalde stemmingen.


Zoals aangegeven stelt kalibreren je in staat om bepaalde stemmingen af te lezen. Dit blijven echter in de meeste gevallen wel interpretaties. Dit heeft dus het risico dat een conclusie wordt getrokken die onjuist is. Als je op basis van deze conclusie dan jouw communicatie gaat aanpassen kan dat ook een negatief gevolg hebben. Indien je wilt weten welke stemming iemand ervaart, zonder hierbij zelf conclusies te trekken, zijn er andere manieren. De meest simpele en meest gebruikte manier is door het te vragen. Zo heb je ook gelijk een manier om te bepalen of jouw eerdere eigen interpretatie juist was. Kalibreren stelt ons in staat om de incongruentie (ongelijkheid) tussen non-verbaal en verbaal vast te stellen. Zo kan iemand ja knikken, maar zie jij aan al zijn non-verbale gedrag dat deze persoon nee bedoeld. Zelfs de meest minimale veranderingen in iemand zijn non-verbale communicatie kan bepaalde veelzeggende signalen afgeven.