Swish patroon

Swish patroon

Swish patroon is een techniek die ontstaan is op basis van submodaliteiten. De techniek leent zich uitstekend voor het afleren van minder fijne gewoontes. Het gaat hier dan vooral om het afleveren van kleine minder prettige gewoontes. Daarnaast is het ook mogelijk met het swish patroon om nieuwe gewoontes aan te leren. Het is dus een divers model dat kan worden ingezet met meerdere doelen. Bij het aanleren van nieuwe gewoontes wordt het model als volgt verklaart. De Swish Patronen zijn ankers die een beweging creƫren naar een krachtige toekomst. In het geval het gaat om het afleren van kleine gewoontes die niet wenselijk zijn, is het als volgt. De patronen installeren keuzes bij mensen voor een nieuwe manier van leven. Oude gewoonten worden dus niet veranderd of verwijderd. Het model geeft vooral nieuwe inzichten die helpen met het kiezen voor andere manieren. Hetzij voor het afleren van , of het aanleren van, gewoontes.


Allereerst dient het ongewenste gedrag te worden bepaald. Bepaal hier de trigger van en maak hier een geassocieerd beeld van. Dit beeld moet goed tot de verbeelding spreken, maak het zo groot als een TV scherm. Zet dit beeld nu recht voor je neer. Bepaal nu voor jezelf het gewenste gedrag in die situatie. Maak hier een gedissocieerd beeld van en plaats dit in de linkeronderhoek van de TV. Nu is het zaak om het gewenste kleinere beeld over het bestaande TV scherm heen te trekken. Tel rustig voor je zelf af en trek het gewenste beeld in 1 beweging over het ongewenste beeld heen. Zeg hierbij '1...2...3....swish!". Mocht dit niet in 1 stap lukken herhaal deze derde stap net zo lang totdat het is gelukt. Het is nu zaak om het te testen. Heeft het Swish patroon geholpen? Let op, pas deze techniek enkel toe op non-traumatische ervaringen of gedrag dat heel sterk context gebonden is.